Słownik FiveM RP: Co to jest CK (Character Kill)?
W świecie FiveM RP, gdzie odgrywamy życie naszych postaci, większość „śmierci” jest tymczasowa. Poważne obrażenia, które w grze kończą się powaleniem (tzw. stan BW – Brutally Wounded), są zazwyczaj odgrywane jako ciężkie rany, po których postać jest ratowana przez medyków i wraca do zdrowia.
Istnieje jednak pojęcie CK (Character Kill), które oznacza coś znacznie bardziej permanentnego i ostatecznego.
Definicja CK (Character Kill)
CK (Character Kill) to termin oznaczający permanentne i nieodwracalne uśmiercenie postaci.
Kiedy postać otrzymuje CK, nie trafia do szpitala, nie budzi się po chwili. Jej historia fabularna dobiega końca – ta postać umiera na zawsze.
Z perspektywy gracza oznacza to, że:
- Traci on tę postać: Nie może już na nią wejść.
- Traci cały jej dobytek: Pieniądze, domy, samochody, przedmioty – wszystko, co było powiązane z tą postacią, przepadana.
- Musi stworzyć nową postać: Aby kontynuować grę na serwerze, gracz musi zacząć od zera, z nową historią, nowym imieniem i nową tożsamością.
CK vs. BW (Brutally Wounded)
To najważniejsze rozróżnienie:
- BW (Brutally Wounded): To stan „powalenia” / nieprzytomności. Jest to akcja IC (In Character). Twoja postać jest ciężko ranna, ale żyje. Medycy ją ratują, a fabuła toczy się dalej.
- CK (Character Kill): To mechanika OOC (Out of Character), która permanentnie usuwa postać z serwera. To jest fabularna śmierć.
Jak dochodzi do CK? (Rodzaje CK)
Postać nie otrzymuje CK za każdym razem, gdy zostanie postrzelona. Jest to rzadkie i ściśle regulowane wydarzenie. Zazwyczaj wyróżniamy trzy główne typy CK:
1. Dobrowolne CK (Samobójstwo lub Zakończenie Postaci)
Gracz sam decyduje, że historia jego postaci dobiegła końca. Może to być odegranie samobójstwa, śmierci ze starości lub po prostu chęć rozpoczęcia nowej przygody z inną postacią. Gracz często musi zgłosić chęć CK administracji, aby ta mogła usunąć jego postać.
2. CK Organizacyjne (Faction CK / „CK-Clause”)
Bardzo częsta forma. Dołączając do organizacji przestępczej (gangu, mafii), postać często musi zgodzić się na tzw. „Klauzulę CK” (CK-Clause). Oznacza to, że jeśli postać zdradzi organizację, złamie jej zasady (np. pójdzie na współpracę z policją) lub będzie chciała z niej odejść, liderzy tej organizacji mają pełne prawo do wykonania na niej CK (czyli permanentnego zabicia jej) za zgodą administracji.
3. Wymuszone CK (FCK – Forced Character Kill)
To najpoważniejszy i najrzadszy typ. Ma miejsce, gdy jeden gracz chce permanentnie zabić postać innego gracza wbrew jego woli.
- FCK nie jest łatwe. Nie można kogoś zabić i stwierdzić „to było CK”.
- Wymaga zgody Administracji: Gracz starający się o FCK musi złożyć specjalne podanie do administracji serwera.
- Wymaga potężnych powodów IC: W podaniu trzeba udowodnić, że ma się wystarczająco mocne i dobrze odegrane powody fabularne, by chcieć kogoś permanentnie usunąć (np. zemsta za zabicie członka rodziny, zdrada na ogromną skalę).
- Wysoki poziom odgrywania: Sama akcja zabójstwa musi być odegrana na najwyższym poziomie RP.
Administracja bardzo rzadko zgadza się na FCK, aby chronić graczy przed utratą postaci z błahych powodów.
Podsumowanie
CK (Character Kill) to „ostateczna śmierć” w Roleplay. Jest to mechanika zarezerwowana dla najważniejszych, najbardziej dramatycznych i finałowych momentów w życiu postaci. To właśnie groźba permanentnej utraty postaci nadaje wagę zasadzie Value of Life (Poszanowania dla Życia) i sprawia, że gracze boją się śmierci, tak jak baliby się jej w prawdziwym życiu.