Słownik FiveM RP: Co to jest FCK (Forced Character Kill)?
W świecie Roleplay FCK (Forced Character Kill), czyli Wymuszone Uśmiercenie Postaci, jest uważane za najpoważniejszą i najbardziej ostateczną akcję, jaką jeden gracz może podjąć przeciwko drugiemu. Jest to najrzadszy i najbardziej kontrolowany typ CK (Character Kill).
Definicja FCK
FCK (Forced Character Kill) to sytuacja, w której postać jednego gracza zostaje permanentnie uśmiercona w wyniku zaplanowanej akcji fabularnej innego gracza, bez zgody OOC (Out of Character) osoby, której postać jest zabijana.
W przeciwieństwie do dobrowolnego CK (gdy sam kończysz postać) lub CK organizacyjnego (na które godzisz się dołączając do frakcji), FCK jest w 100% wymuszone i dzieje się wbrew woli gracza-ofiary.
Z tego powodu, aby zapobiec nadużyciom i chronić graczy przed utratą wielomiesięcznego postępu z błahych powodów, proces FCK jest ekstremalnie rygorystyczny i w całości kontrolowany przez administrację serwera.
FCK to NIE jest zwykłe zabójstwo
To absolutnie kluczowe rozróżnienie:
Gracz NIE MOŻE po prostu zabić kogoś w grze (nawet jeśli miał powód IC) i oświadczyć: „To było FCK, twoja postać umiera na zawsze”.
- Standardowe zabójstwo w grze (nawet z motywem IC) prowadzi jedynie do stanu BW (Brutally Wounded), po którym postać jest ratowana przez medyków.
- Zabicie kogoś bez powodu to RDM (Random Deathmatch).
- FCK to skomplikowany, wieloetapowy proces, który zaczyna się i kończy poza samą grą – w panelu administracyjnym.
Jak wygląda proces FCK?
Aby gracz A mógł legalnie wykonać FCK na graczu B, musi przejść następującą procedurę OOC:
- Zebranie solidnych podstaw IC (In Character): Gracz A musi mieć przytłaczające i długofalowe powody fabularne, by chcieć permanentnie zabić postać gracza B. Nie może to być błahostka w stylu „obraził mnie”. Musi to być coś fundamentalnego, np.:
- Zdrada organizacji na najwyższym szczeblu (np. „donosicielstwo” na policję).
- Zamordowanie członka najbliższej rodziny IC gracza A.
- Długotrwała, eskalująca wojna gangów, w której FCK jest ostatecznym celem.
- Złożenie wniosku o FCK do Administracji: Gracz A (jako gracz OOC) pisze formalny wniosek do administracji. Wniosek ten musi zawierać:
- Opis całej historii konfliktu.
- Dowody na wysoką jakość odgrywania po obu stronach (klipy wideo, screenshoty, logi).
- Jasne uzasadnienie, dlaczego zwykłe BW (zranienie) jest niewystarczające, a śmierć permanentna jest jedynym logicznym fabularnie rozwiązaniem.
- Weryfikacja przez Administrację: Administracja analizuje cały wątek fabularny. Sprawdza, czy gracz B (potencjalna ofiara) również odgrywał sytuację na wysokim poziomie i czy był świadomy (IC) ryzyka, jakie podejmuje. Administracja najczęściej odrzuca wnioski o FCK, jeśli powody są zbyt słabe lub RP było niskiej jakości.
- Wydanie zgody (lub odmowa): Jeśli administracja uzna powody za wystarczające, wydaje graczowi A zgodę OOC na próbę przeprowadzenia FCK.
- Wykonanie akcji IC: Gracz A musi teraz w grze (IC) doprowadzić do sytuacji, w której zabije postać gracza B. Sama akcja musi być odegrana na najwyższym poziomie RP (nie może to być np. szybki drive-by). Musi to być scena godna permanentnego zakończenia postaci.
- Potwierdzenie i usunięcie postaci: Po udanej akcji administracja potwierdza wykonanie FCK, a postać gracza B zostaje permanentnie usunięta z serwera wraz z całym jej dobytkiem (domy, auta, pieniądze).
Podsumowanie
FCK (Forced Character Kill) to „opcja nuklearna” w Roleplay. Jest to narzędzie administracyjne pozwalające na ostateczne fabularne konsekwencje dla najbardziej intensywnych i długotrwałych konfliktów na serwerze. Jest to proces niezwykle rzadki, trudny do przeprowadzenia i w całości nadzorowany przez administrację, aby chronić graczy przed niesprawiedliwą utratą postaci.