📜 Słownik FiveM RP: Co to jest PG (Powergaming)?
W świecie Roleplay (RP) staramy się symulować realistyczne życie, w którym nasze postacie mają ludzkie ograniczenia, a inne postacie mają wolną wolę. Powergaming (PG) to termin opisujący zestaw zachowań, które łamią obie te zasady. Jest to jedno z najpoważniejszych przewinień, zaraz obok Metagamingu (MG) i RDM.
Powergaming ma dwie główne definicje, które często się ze sobą łączą.
Definicja PG
Powergaming (PG) to, najprościej mówiąc, „granie pod wygraną” (playing to win) zamiast „grania pod fabułę” (playing to roleplay).
Objawia się to na dwa główne sposoby:
- Wymuszanie akcji na innych graczach: Sytuacja, w której gracz wykonuje akcję, która siłą narzuca skutek innej postaci, nie dając jej żadnej możliwości reakcji ani odgrywania.
- Odgrywanie nierealistycznych/nadludzkich zdolności: Wykonywanie akcji, które są fizycznie niemożliwe dla normalnego człowieka, ignorowanie bólu, ran lub praw fizyki w celu osiągnięcia korzyści w grze.
Rodzaje i Przykłady Powergamingu
Zrozumienie PG jest najłatwiejsze na konkretnych przykładach.
1. Wymuszanie Akcji (Odbieranie możliwości reakcji)
W Roleplay każda interakcja to współpraca. Nie możesz sam decydować o tym, co zrobi lub co poczuje inna postać.
Zła akcja (PG): Gracz A podchodzi do Gracza B i pisze na czacie akcji (
/me):/me podbiega do mężczyzny, uderza go mocno w twarz, po czym ten pada nieprzytomny.Dlaczego to PG? Gracz A zadecydował za Gracza B, że ten został uderzony ORAZ że stracił przytomność. Gracz B nie miał nic do powiedzenia.
Prawidłowa akcja (RP): Gracz A:
/me próbuje wyprowadzić szybki cios sierpowy w szczękę mężczyzny.Gracz B (teraz ma szansę):/me widząc ruch, próbuje zrobić unik, odchylając głowę do tyłu.W tym momencie gracze (lub system, np. kostka
/roll) decydują o wyniku. Gra jest interaktywna.
Inne przykłady wymuszania akcji:
/me przeszukuje policjanta i zabiera mu pistolet.(Policjant musi mieć szansę odegrać, czy ma pistolet, gdzie go ma i czy stawia opór)./me zmusza zakładnika do wejścia do samochodu.(Zakładnik powinien móc odegrać panikę, próbę ucieczki lub bierny opór)./me wykręca mu rękę i skuwa go.(Znowu: ofiara musi mieć szansę zareagować na próbę obezwładnienia).
2. Odgrywanie Nadludzkich Zdolności („Tryb Terminatora”)
Twoja postać to człowiek, a nie superbohater z filmu akcji. Musi odczuwać ból, strach i podlegać prawom fizyki.
Przykłady nadludzkich zdolności:
- Ignorowanie ran: Postać zostaje postrzelona 3 razy w nogę, po czym wstaje i ucieka sprintem. To rażące PG. Postać powinna odegrać ból, szok i niemożność poruszania się.
- Nierealistyczne wypadki: Gracz spada z motocykla przy 150 km/h, po czym natychmiast wstaje, podnosi motocykl i odjeżdża. W realnym życiu taka osoba byłaby ciężko ranna lub martwa.
- „Kieszeń bez dna”: Wyciąganie długiej broni (np. karabinu snajperskiego) z kieszeni spodni, podczas gdy postać nie ma na sobie plecaka ani torby.
- Syndrom Rambo: Samotne atakowanie 5 uzbrojonych policjantów, licząc na „wygranie” strzelaniny dzięki swoim umiejętnościom OOC w strzelaniu, zamiast odgrywać strach przed przewagą liczebną.
- Natychmiastowa jazda po BW: Postać otrzymuje BW (Brutally Wounded / „gleba”), zostaje podniesiona przez medyka i 5 minut później bierze udział w pościgu samochodowym. Postać po ciężkich obrażeniach powinna być osłabiona przez dłuższy czas.
Dlaczego Powergaming jest surowo zakazany?
- Psuje realizm i immersję: Świat przestaje być wiarygodny, gdy jest pełen „Terminatorów”.
- Jest nieuczciwy: Daje graczowi stosującemu PG niesprawiedliwą przewagę nad innymi, którzy próbują grać realistycznie.
- Odbiera zabawę innym: Nikt nie chce grać z kimś, kto z góry decyduje o wyniku każdej interakcji. RP to teatr improwizowany, a nie konkurs na to, kto jest najsilniejszy.
Konsekwencje za PG
Powergaming jest poważnym naruszeniem regulaminu na każdym serwerze RP. Administracja traktuje to bardzo poważnie, a kary są dotkliwe:
- Ostrzeżenie (Warn)
- Kick (wyrzucenie z serwera)
- Ban tymczasowy
- W przypadku recydywy – ban permanentny
Podsumowanie: Aby uniknąć PG, zawsze pamiętaj o dwóch rzeczach:
- Odgrywaj próbę akcji, a nie jej skutek (np.
/me próbuje go uderzyć). - Twoja postać jest człowiekiem. Bój się, odczuwaj ból i szanuj swoje życie (Value of Life).